Ofta på botten

Det känns som om så fort man börjar ta sig upp så kommer det alltid något som gör att man trycks ner på botten igen. Dom säger att det blir bättre med tiden. Frågan är bara hur lång tid den där "tiden" egentligen är..

jagälskardig !
Sometimes you have to be apart from the one you love
But that doesn't mean you love them any less
Sometimes it even makes you love them more

En dag på beachen

En dag som börjar med hotellfrukost är en bra dag. 




Var ju som sagt i Falsterbo igår. Det var så galet varmt men som vanligt lika härligt. Gillar onsdagarna där eftersom det händer en hel del roligt då. Med värmen försvann dock mitt köp-sug och jag fick inte alls med mig mycket hem. Två par boots, ett schabrak och en piké tröja typ! Var SÅ nära på att köpa ett träns men avstod då jag egentligen inte behöver något mer. Ångrar mig lite så får väl se om jag skickar efter det någon dag ändå, problemet är bara att det bruna var mycket snyggare än det svarta men jag ska isf ha det i dressyren och måste då köpa det svarta. I-lands problem. 

På vägen hem idag stannade vi till i Helsingborg. Finns ju en strand där mitt inne i stan som de gjort i ordning och planterar palmer på så där tillbringade vi några timmar. Jätte härligt och med lite utlands känsla. Brände mig en aning däremot, inte lika gött. 









Fantastiska Falsterbo

Låter bilderna tala för sig själva













Nya bekantskaper

Bläddrade igenom bilderna lite och tänkte bjuda på helgens onyktra bilder. Verkligen en jätterolig helg (bortset från ett psykfall) med massa nya äventyr!















På tåget

Sitter just nu på tåget från Gamleby till Linköping, jisses vad de tutar. Jag som är van vid Östgöta trafiken och där tutas det väldigt sällan. Pappa är snäll och plockar upp mig i Linköping så jag ska slippa vänta en timme på nästa tåg. 

Har haft jätte mysiga dagar där jag gjort mest ingenting iallafall, helt galet vad det har varit varmt alltså. Man blir förvånansvärt trött av det faktiskt. Väl hemma ska jag åka och pussa lite på mina käraste hästar och sedan ska jag packa om inför Falsterbo trippen imorgon. Hoppas ni har det bra i solen 😊










Semester

Är ledig hela nästa vecka och har tänkt mig att faktiskt ta det lite lugnt. Just nu sitter jag i Mårtens sommarstuga i Loftahammar. Kom hit strax efter två och sedan dess har vi bara gottat oss i solen ungefär. Jätte gött eftersom det tydligen varit grått och lite regnigt hemma. Vet inte riktigt hur jag ska komma hem härifrån dock men det löser sig alltid, på onsdag är tanken nämligen att vi ska neråt Skåne och Falsterbo.

Bjuder på en bild från förra året så länge. Hur vackert? 

Let it go...

Turn away and slam the door
I don't care
what they're going to say
Let the storm rage on








Hårfin

Var iväg och klippte mig för ungefär en vecka sedan. Inte gjort det sedan studenten, ajabaja.. Hur som helst så har jag tydligen väldigt skört hår, och när man rider flera hästar om dagen vill man ju gärna tvätta det ofta. Har faktiskt tvingat mig själv att låta det gå en dag mellan tvättarna ibland just för att det ska bli lite bättre. Dessutom blir mitt hår som en riskvast av de flesta schampon men min frisör lyckades hitta ett som verkade fungera relativt bra. Dock är jag ju rätt snål när det kommer till såna saker och tycker att 140 kr för en liten schampooflaska är rätt dyrt så jag stod över. Men redan samma kväll började jag kika runt lite på nätet och där fanns det ju för en betydligt billigare peng. Beställde iaf hem lite och tänkte att jag skulle använda det ett tag och sedan gå tillbaka för att se om hon märker någon skillnad. Spännande värre, eller hur ;)


Var förresten med Ida till Heda på tävling nu ikväll. Var en liten bebishäst där som verkligen föll mig i smaken, lite spooky - men SÅÅ mig. 


Dessa två...

Som Lydia nämnt så hoppade hon Sessan i söndags på terrängbanan. Gick kalasbra och det är så roligt att se när hon rider henne för dom två passar verkligen jättebra ihop. Tänkte bjuda på en liten bildbomd på mina favoriter..
 
 

Dressyrtävling en lördag

Ligger efter med uppdatering här men jag ska försöka bättra mig (lättare sagt än gjort däremot). I lördags var det dags för tävling igen. Denna gången var jag anmäld till två klasser, LC:1 och LB:1. LC:1.an var jag inte nöjd med. Fick inte igenom henne så hade inget stöd. Men styrde runt, halvt besviken. Resultatet blev runt 61% och räckte faktiskt till en 3:e placering. Inte tippat!

Framridningen till LB:1.an däremot kändes jättebra. Såg fram emot att rida programmet och se kritiken denna gång. Men sen är det ju så med hästmännislor, och människor ö.h.t, att man alltid ska lägga sig i. Tänker inte gå in på detaljer men slutade med att jag får rekommendation att inte starta pga att hon är halt eller har någon form av rörelsestörning. Tycker dock att det är lite komiskt eftersom det bara är ett par ögon som ser detta. Jag är även väldigt pipplig efter allt jag varit med om med denna häst så jag känner direkt när det är något så detta kom som en käftsmäll. Jag kände inget och jag såg inget. Men iom situationen och att jag har haft publikens blickar på mig i nästan 15 minuter så struntar jag i att rida. Hela situationen blev bara så fel.. Hoppas innerligt att detta inte händer igen, och gör det det ska jag stå på mig något makalöst! 




Fullt upp

Ida lurade iväg mig på äventyr inatt, var inte hemma förrens runt fyra. Sov några timmar för att sedan åka en sväng in till Linköping. Tanken var att jag skulle köpa med mig några schabrak hem från hööks rea men det var ganska urplockat. Istället fick jag med mig två 400-grams täcken, ett ridregntäcke och ett rundsytt remont-träns för lite drygt 1200 kronor. Det ena täcket hade kostat 1400 tidigare så fyndade ganska bra där tycker jag. Kan lika gärna köpa täcken nu istället för framåt vintern. 

Väl hemma igen hoppade jag Sessan på terrängbanan. Hon var jätte fin och det kändes bra. Finns självklart lite att slipa på men det var inga problem någonstans. Tror Ida sitter på några bilder så det får hon visa er vid ett tillfälle när det passar. Därefter gick Corona första passet i dressyrsadel efter den lilla olyckan. Hon är inte helt där jag vill ha henne men än kan jag inte begära så mycket.  

Kram på er!

Suris i sitt nya träns :)



Det fina med nattjobb






Kvällsdressyr

Igår var det tävling i Mantorp, kvällsdressyr. Hade anmält mig till LC:1 som jag tror att jag aldrig ridit förut, så var något nytt. Hade faktiskt ingen som helst lust att åka iväg och tävla. Har lite tappat suget då det inte känns som om vi kommer framåt just nu. Munnen är ju det stora dilemmat som jag skrivit tidigare. Har ridit med Elins bett två dagar nu precis innan tävlingen. Lydia hoppade med det i måndags och jag red dressyr på det igår, just för att se om det var någon skillnad vilket det var. Wow säger jag bara! Inget tjafs och ett stadigt stöd! Wow wow wow! Sen var ju frågan hur det skulle gå på tävlingen sen eftersom jag där måste ha ett vanligt bett. Hade olika teorier om dels vilket bett jag skulle ha och dels vilket träns. Valde det 3-delade D-bettet just för att jag oftast har det. Sen tog jag aachen-tränset och tog bort snokremmen eftersom hon funkat så bra på elins bett där det inte finns några remmar som sitter åt så direkt runt nosen, så jag ville testa hur hon funkade med "engelsk grimma". Denna kombo funkade igår hur bra som helst! Var lite chockad över hur bra stöd jag faktiskt hade. Sen vågade jag inte rida igenom henne helt för var rädd att förstöra det stöd jag fick så hon blev lite loj i traven samt att hon va lite sned i nacken, men jag hade stödet!!! Hoppas hoppas nu detta håller i sig! Och att Marie snart kan komma ut så jag kan lägga tandfrågetecknet åt sidan...
 
 

En hästig dag

Ny vecka, nya tag. Är ledig en hel del den här veckan, synd då det är så dåligt väder.. Hade tänkt mig att ha det lite gött i solen och få lite färg på kroppen men det ser mörkt ut för det. 

Har hur som helst tillbringat större delen av dagen i stallet, inte är det svårt att fördriva tiden där inte. Började med Corona och Timyan som fick gå varsitt pass på sandbanan. Coronas träning har börjat trappas upp igen och är ganska fin. Inte helt okej i munnen men jag kan inte begära så mycket i nuläget. Timyan var fin som vanligt.
Straxt efter kom Ida med Sessan som jag hoppade lite på, gick mycket bättre än sist så vi ska nog få ordning på det tror jag. 

Efter lite mockning och fix åkte jag hem för lite lunch, slog på en film också vilket inte händer allt för ofta. Framåt kvällen åkte jag och mamma till stallet igen för sista fixet och sedan lite hoppning av Abbe, han är verkligen så fin. Goaste hästen. Skulle behöva hitta någon som vill ha honom och ut och tävla lite nu :)





Bett kan göra stor skillnad

Har börjat komma av mig lite på hästfronten. Bara längtar tills Marie kan komma ut och kolla tänderna på Sessan för fan med om det ser bra ut. Vill så gärna att det ska vara något annars vet jag inte vad jag gör. Så himla knepig i munnen så vet inte vad jag ska göra. Fick en liten snilleidé att eventuellt prova Elins bett på henne, ett kombinationsbett. Har fått erbjudande att prova det förut men i och med att jag hade noll koll på hur ett sånt fungerade tyckte jag bara att det verkade dumt. Men sökte lite imorse och fick fram väldigt bra information, så beslutade mig att slänga på bettet och testa idag. Dock med Lydia i sadeln 👍 Inte för att jag inte ville prova, utan för att jag ville att Lydia skulle hoppa henne och i samma veva kunde vi prova. Hade med mig mitt vanliga träns också ifall det inte skulle funka över huvud taget. 
Jag tyckte det såg bra ut. Lite skeptisk till en början men sen funkade det riktigt bra. Vi bytte efter ett tag för att se om man såg och kände någon skillnad, och hejsan tjena.. Hon började direkt noppar och hacka i bettet och verkade inte alls nöjd när det andra tränset och bettet kom på plats. Men Lydia red ett tag, hoppade några språng för att sedan byta tillbaka till kombo-bettet igen. Då slutade hon att dra och gick fint igen. Så förhoppningsvis är det något som inte står rätt till i munnen då kombo-bettet verkar lite som ett hackamore så fördelas trycket så allt inte blir i munnen (om man kan skriva så). Både häst och ryttare var i alla fall superduktiga idag!!





Om

Min profilbild

Ida och Lydia

Två fnitterfior på 19 år som kommer skriva om våra liv; dagen, tankar och framförallt hästar som är vårt största och även gemensamma intresse. Kortfattat och bra. Ses i bloggen!

RSS 2.0